۱۳۹۰ اسفند ۳, چهارشنبه

دنیایی از آب در دوردست


دوست خوبم آرش شریفی نیا، لینک خبریی در بی بی سی را برایم فرستاده که در نوع خود خبر جالبی است و در روز 21 فوریه 2012 منتشر شده است.




سیاره GJ 1214b که به آن اَبَر زمین (Super Earth) هم اطلاق میشود، سیاره ایست بزرگتر از زمین و کوچکتر از یک سیاره غول پیکر گازی مانند مشتری (ژوپیتر). مطابق آخرین نتایج بدست آمده با کمک تلسکوپ هابل، تایید شده است که بخش بیشتر جِرم سیاره را آب تشکیل میدهد.
زاخاری برتا از مرکز اخترفیزیک اسمیتسونیان هاروارد در این باره توضیح داده است: « این سیاره مانند هیچکدام از سیاره هایی مه ما می شناختیم نبود.»
 این سیاره در سال 2009 با تلسکوپهای زمینی (تلسکوپی که بر روی سطح زمین استفاده میشود) کشف شد. قطر این سیاره 2.7 دهم قطر زمین و جِرم آن تقریبا 7 برابر جِرم زمین است. این سیاره در فاصله 2000000 کیلومتری ستاره خود که یک کوتوله قرمز است به دور آن میگردد. با این توصیف احتمالا دمای سطح سیاره به بیش از 200 درجه سانتیگراد میرسد.
در سال 2010، اخترشناسان درباره اتمسفر این سیاره اندازه گیریهایی را منتشر کردند. مطابق آن مطالب احتمالا اتمسفر سیاره GJ 1214b از آب تشکیل شده است. احتمال دیگر این بود که سیاره از غبار پوشیده شده باشد مانند غباری که تایتان، قمر کیوان (زحل)، را در برگرفته است.
برتا و همکارانش با کمک تلسکوپ هابل سیاره را در هنگام عبور از مقابل ستاره اش زیر نظر گرفتند تا بر اساس تغییر نور ستاره در هنگام عبور از اتمسفر سیاره ترکیب اتمسفر را تعیین نمایند. این پژوهشگران میگویند نتایج بدست آمده در تطابق بیشتر با وجود بخار آب غلیظ در اتمسفر سیاره است تا با وجود غبار.
دما و فشار زیاد در سطح سیاره سبب میشود که حالتهای عجیبی از ماده مانند یخ داغ در آنجا وجود داشته باشد. 

هیچ نظری موجود نیست: