۱۳۹۰ بهمن ۲۲, شنبه

کپی رایت

دیروز وقتی به یکی از وبسایتهایی مراجعه کردم که کتاب الکترونیکی رایگان با نقض حقوق مولف منشر میکنند و با تعطیلی ان مواجه شدم حسابی دلم گرفت. احساس زمانی را داشتم که شهروند امروز توقیف شده بود. هر دو هم به دلیل نقض قانون تعطیل شدند. ظاهرا باید بپذیریم که بوجود آورنده اثر اگر از انتشار اثر نفعی نبرد دیگر دست به انتشار نخواهد زد اما این مسأله اشکالی هم دارد و آن حذف امکان دسترسی به منابع نوشتاری و ... است. مگر چقدر میتوان هزینه این منابع را پرداخت کرد. آیا این امکان برای افراد وجود دارد؟ بله وجود دارد ولی در سطحی بسیار محدود.
به نظر میرسد دسترسی همگانی به اطلاعات باید در حقوق شهروندی قرار بگیرد و باید دست به باز تعریف مالکیت معنوی زد تا هم مردم را از این موهبت محروم نکرد و هم صاحبان اثر نفع ببرند.
بگذریم پس از دهه طلایی 90 در اقتصاد، شاهد رکود اقتصادی و مشکلات اقتصادی در سراسر جهان شدیم. دهه اول قرن 21 بحران و تروریزم را به ما هدیه داد. دهه دوم قرن 21 اما میخواهد جلوی جریان اطلاعات را بگیرد.
سربازی که بودم، دوست عزیزم مهدی اکبرزاده میگفت اگر ازت پرسیدند حالت چطور است؛ اینجا نباید بگی خوبم. باید بگی از فردا بهترم.

۲ نظر:

پدرام گفت...

درسته كه حداقل در مورد كمپانيهاي فيلم سازي و شبكه‌هاي تلويزيوني (كه گروه‌هاي اصلي فشار براي تصويب اين قانون هستند) موضوع متضرر شدن به خاطر كپي برداري محصولاتشون روي اينترنت خيلي منطقي به نظر نميرسه ولي در مورد كتاب به نظر من موضوع كاملا متفاوته. از ديد من راه حل بهينه براي اينكه هم بشه به اين منابع دسترسي داشت و هم باعث ضرر مولفينشون نشد متداول شدن موضوع اجاره نسخه‌هاي الكترونيكي اين منابع است.

علی نعمتی شهاب گفت...

روزبه جان اگر احیانا اون سایتی که نوشتید library.nu (بهترین کتابخانه‌ی اینترنتی) بوده؛ این سایت تعطیل نشده؛ فقط برای فرار از بلایی که سر مگاآپلود اومد سیستم لاگین‌ش را پنهان کرده. از این‌جا می‌شه وارد لایبری دات نو شد:
http://gigapedia.info/lnu.html