۱۳۸۹ شهریور ۲۱, یکشنبه

باز هم نگاه غلط به فيزيك

مقاله‌اي حاوي مدل كيهان شناسي در وب سايت arxiv.org منتشر شده است كه در آن نويسنده مقاله آقاي ون يي شو (Wun-Yi Shu) مدعي شده است توانسته علت گسترش شتابدار جهان را بدون نياز به انرژي تاريك و ثابت كيهاني معرفي نمايد. در حقيقت به نقل قول از وب سايت نگاهي به فناوري دانشگاه MIT اين نويسنده براي توجيه يك مسأله (اصل بقاي انرژي) بسياري از اصول را فدا نموده است. از جمله مهمترين آنها اصل ثابت بودن سرعت نور در خلآ كه مبناي نسبيت عام و خاص اينشتين است. نويسنده مدعاي قويي براي دلايل خود نمي‌اورد و اين شائبه وجود دارد كه نويسنده بر بيمعنا بودن نوشته خود آگاه باشد و قصد مزاح با دنياي علم را كرده باشد.
از ديگر سو، نظريات اينشتين و مهبانگ به دليل اين كه شهرت زيادي دارند بيش از همه نظريات مورد حمله اين دست مقالات قرار مي‌گيرند. به طور معمول اين دست مقالات اگر مغرضانه نباشند، گاهي حاوي ايده‌هاي جالبي هستند و اكثر اوقات سراسر بي‌معني. اگر نويسنده نظريه جديدي را معرفي مي‌كند بايد نشان دهد كه علاوه برهدف اصلي اين نظريه چه پديده‌هايي را توجيه مي‌نمايد.
يكي از اصلي ترين دلايلي كه بر وجود مهبانگ آورده شده است وجود تابش ميكروويو پس زمينه كيهاني است كه كيهان شناسان معتقدند مربوط به انفجار بزرگ است و بر اثر زمان و پديده دوپلر در حال حاضر با كاهش فركانس در محدود ميكروويو قابل رديابي است. اين نظريه فعلا توجيهي براي وجود اين پديده ندارد.
اصولا اين كه من در خانه بنشينم (يا هر كجا كه راحتم) و يك دستگاه معادلات رياضي پشت سر هم رديف كنم كه يك سري داده بر يكي از منحني‌هاي آن قرار بگيرد و تنها يك يا چند پديده هدف را توجيه كنم و به ازاي آن انبوهي از نتايج فيزيك را زير سؤال ببرم كه كار سختي نيست. بهتر است دوستان قبل از نقل قول و در بوق كردن اين گونه شايعات علمي كمي دقت كنند. (آقا جان با شمامو دقت كن.)
مفصل ترين نقد وارده بر اين مقاله را مي‌توانيد در اينجا بخوانيد.
يكي از شوخي‌هاي مشهور با دنياي علم را مي‌توانيد در اينجا بيابيد.
مقاله سايت نگاهي به فناوري را در مورد اين مقاله در اينجا مي‌توانيد بيابيد.
يكي ديگر از مقالاتي كه مدعي شده است اينشتين اشتباه كرده است را در اينجا مي‌توانيد بيابيد.
مقاله اصلي را هم در اينجا مي‌توانيد بيابيد.
براي اطلاع بيشتر در مورد مفاهيم كيهان شناسي به كتاب تاريخ مختصر زمان اثر استيون هاوكينگ مراجعه كنيد. اين كتاب در ايران نيز ترجمه شده است.

هیچ نظری موجود نیست: