۱۳۹۰ اسفند ۱, دوشنبه

پیدایش روم- افسانه


مطابق افسانه ها شهر روم توسط برادران دوقلوی رومولوس و رِموس در سال 753 پیش از میلاد مسیح پایه گذاری شد. این برادران حاصل تجاوز مارس (خدای جنگ رومی) به رِآ سیلویا دختر یکی از شاهان افسانه ای زاده شدند. این برادران برای اینکه تخت پدربزرگ خود را بازپس نگیرند تبعید شدند و در تبعید توسط یک گرگ ماده بزرگ شدند. در نهایت هم پس از طی کردن ماجراهایی روملوس، رِموس را به قتل میرساند و خودش شاه روم میشود.

از دیگر نکات افسانه ای تاریخ پیدایش روم این است که پس از پیدایش شهر، مردان فراری، تبعیدی و ... به شهر می آیند. روملوس متوجه میشود که هیچ زنی در شهر وجود ندارد و آنها برای خواستگاری به قبایل و شهرهای اطراف که مراجعه میکردند جواب رد میشنیدند تا سرانجام دست به ربودن دختران یونانی تبار سِیبین میزنند.
نکته جالب برای من افسانه ای است که با تجاوز و کودتا شروع میشود، با برادرکشی ادامه می یابد و برای پیشرفت دست به آدم ربایی میزند. این نشان میدهد در ایام بعدی مهم پیشبرد اهداف عالیه روم بوده است و این امر از نظر مقدس بودن سایر اعمال و روشها را تحت تأثیر قرار می داده است. در واقع ما در این افسانه بخشی از ایدئولوژیی را می بینیم که باعث رونق روم در ایام بعدی شده است.
نکته دیگر این که در انه اید اثر حماسی ویرژیل افسانه دیگری برای پیدایش روم آمده است که خود آن با الهام از برخی از منابع یونانی نوشته شده است.

هیچ نظری موجود نیست: